Uchwała rozpoczynająca procedurę integracji Miasta Kołobrzeg z Gminą Kołobrzeg została podjęta przez Radę Miasta Kołobrzeg 30 listopada 2022 roku.
Przygotowania do tego kroku trwały długo i zostały poprzedzone szeregiem analiz, spotkań i dokumentów. Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz Instytut Badawczy IPC stworzyły "Studium możliwości poszerzenia profilu gospodarczego miasta”, które w maju tego roku zostało zaprezentowane na spotkaniu w Regionalnym Centrum Kultury.
Dokument trafnie zdiagnozował problemy z jakimi mierzy się miasto. Wskazał też kierunek ich rozwiązania i potrzebę integracji Kołobrzegu z Gminą Kołobrzeg. Specjaliści wskazali na cztery warianty połączenia z rekomendacją wariantu "pośredniego”. Niestety. Zmieniająca się sytuacja gospodarcza mocno wpływa na plany miasta. Wysoka inflacja i gwałtowne pogorszenie sytuacji finansowej samorządów spowodowało, że plany integracji zostały mocno zweryfikowane. Trzeba tu dodać, że integracja wiąże się z konkretnymi planami i kosztami. Miasto chciałoby na terenach, które stałyby się miejskie, stworzyć warunki do rozwoju przedsiębiorczości. Aby tak się stało, trzeba zainwestować w przygotowanie terenów - ich uzbrojenie i skomunikowanie. Nowe tereny to oprócz perspektyw rozwoju także często problemy i oczekiwania mieszkańców. Koszty proponowanego przez specjalistów wariantu pośredniego i to przed gwałtownym wzrostem inflacji, to prawie 43 miliony złotych. Same koszty funkcjonowania miasta wzrosłyby o około 10%. Analizując wszystkie argumenty i sytuację ekonomiczną miasto zdecydowało się na zmniejszenie zakresu integracji. Projekt uchwały zakłada, że pierwszym krokiem będzie połącznie z częścią pozostającego w bezpośrednim sąsiedztwie Kołobrzegu sołectwa Korzystno – osady Korzyścienko.
Zmiany granic administracyjnych gmin odbywają się na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2022 r. poz. 559 z późn. zm.), a przeprowadzane są na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów. Z obowiązujących regulacji ustawowych wynika, że rozporządzenia terytorialne wydawane mogą być w dwóch trybach: z urzędu i na wniosek. Warunki wydania rozporządzenia w trybie wniosku zainteresowanej rady gminy określa art. 4b u.s.g. oraz ww. rozporządzenie w sprawie trybu postępowania przy składaniu wniosków dotyczących zmian granic.
Wydanie rozporządzenia na wniosek rady gminy wymaga:
- wniosku rady gminy poprzedzonego przeprowadzeniem przez tę radę konsultacji z mieszkańcami, wraz z uzasadnieniem oraz dokumentami, mapami i informacjami potwierdzającymi zasadność wniosku,
- opinii rad gmin objętych wnioskiem, poprzedzonych przeprowadzeniem przez te rady konsultacji z mieszkańcami,
- opinii wojewody właściwego dla gmin objętych wnioskiem.
Z wnioskiem o wydanie rozporządzenia, zainteresowana rada gminy występuje do ministra właściwego do spraw administracji publicznej za pośrednictwem wojewody, w terminie do 31 marca. Wniosek rozpatrywany jest w ciągu roku od jego złożenia, nie później jednak niż do 31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy, w którym ma nastąpić zmiana. Zmiany w zasadniczym podziale terytorialnym dokonywane rozporządzeniem Rady Ministrów następują z dniem 1 stycznia.
Niniejsza uchwała rozpoczyna formalnie procedurę skutkującą poszerzeniem granic Gminy Miasto Kołobrzeg o część pozostającego w bezpośrednim sąsiedztwie sołectwa Korzystno. Zmiany granic administracyjnych są jednym z narzędzi wspierających rozwój miasta. Kołobrzeg ma swoje mocne strony, aspiracje, potencjał i możliwości. Z drugiej strony musi wychodzić naprzeciw licznym wyzwaniom. Wśród takich wyzwań dla postępującego rozwoju miasta jest niewystarczający zasób przestrzeni, którym dysponuje. Ww. problem został zdiagnozowany i zaakcentowany w Strategii Rozwoju Miasta Kołobrzeg do 2030 roku, przyjętej Uchwałą NR LIV/778/22 Rady Miasta Kołobrzeg z dnia 29 września 2022 roku. Włączenie proponowanego obszaru pozwoli na planowanie zrównoważonego rozwoju miasta m.in. ze względu na znajdujące się tam kluczowe działki inwestycyjne, których właścicielem jest Gmina Miasto Kołobrzeg. Jednak ich położenie poza granicami miasta sprawia, że Kołobrzeg nie dysponuje władztwem planistycznym nad tym terenem, pozwalającym w sposób zintegrowany nim zarządzać.
Proponowany do włączenia w strukturę miasta obszar może stać się lokalizacją dla potencjalnych inwestycji dywersyfikujących gospodarkę miasta takich jak powstanie lokalnej strefy ekonomicznej, lokalizacje dla usług przemysłowych, logistyki, transportu, handlu czy innych niezwiązanych bezpośrednio z turystyką. Zagospodarowanie tego terenu da szanse na wykorzystanie potencjału istniejącej rezerwy terenów wokół linii kolejowej, stwarzając realne możliwości ich zagospodarowania dla nowych funkcji. Bezpośrednie sąsiedztwo proponowanego do włączenia obszaru zapewni spójność urbanistyczną, a istniejący potencjał gospodarczy uatrakcyjni ofertę inwestycyjną miasta. Wskazany teren w dużej części użytkowany jest przez spółki miejskie spełniające kluczową rolę w gospodarce komunalnej w regionie powiatu kołobrzeskiego. Włączenie funkcjonującej dziś poza granicami miasta infrastruktury komunalnej w zasób gruntów miejskich wzmocni potencjał gospodarczy tego obszaru, otwierając spółkom komunalnym nowe możliwości rozwojowe. Wykorzystanie potencjału terenów podmiejskich powiązanych z miastem – stanowiących funkcjonalnie i przestrzennie spójną tkankę, stanowi przełamanie monokultury gospodarczej, służąc realizacji celów strategicznych wskazanych w ww. Strategii.
Podejmowane działania w ramach zmiany granic mają kluczowe znaczenie dla modyfikacji profilu gospodarczego miasta i przyczynią się do powstania miejsc pracy w nowych gałęziach gospodarczych. Korzyści w postaci możliwości kreowania nowych funkcji, kompleksowego planowania rozwoju przestrzennego i społeczno-gospodarczego będą miały pozytywne skutki nie tylko dla mieszkańców miasta ale i gminy.