Projekt polega na wdrożeniu nowoczesnego rozwiązania technologicznego opartego o technologię „Blockchain”, którego celem jest zminimalizowanie czasu dotarcia i ułatwieniu służbom uprzywilejowanym, w szczególności służbom ratowniczym, dostępu do miejsca zdarzenia i osób poszkodowanych oraz zagrożonego mienia.
Projekt da możliwość jak najszybszego dotarcia służbom takim jak pogotowie ratunkowe, straż pożarna, policja, do miejsca zdarzenia, które potencjalnie może wystąpić na terenie zarządzanym przez podmioty biorące udział w projekcie.
CHARAKTERYSTYKA PROJEKTU
Projekt ma charakter pilotażowy i jest wdrażany zgodnie z przyjętą w Kołobrzegu strategią inteligentnego miasta „Smart City”. Na czy polega technologia Blockchain? Blockchain, inaczej łańcuch bloków, jest to technologia IoT, która służy do przechowywania oraz przesyłania informacji w Internecie. Blockchain scala i integruje np. inteligentne budynki lub całe inteligentne miasta, gdzie technologie informacyjne zarządzają energią, zużyciem wody, temperaturą, urządzeniami AGD, telewizją, alarmami, kamerami, które podłączone do Internetu generują gigantyczną ilość danych. A w praktyce? Z szlabanami i bramkami, często jest sporo problemów, gdy zgubi się pilot lub trzeba czekać aż ktoś je otworzy. Są to poważne utrudnienia zwłaszcza dla służb ratowniczych, które chcą jak najszybciej dotrzeć do poszkodowanych. Wdrożona technologia połączy bramy w Kołobrzegu w jeden ekosystem zarządzany z jednej aplikacji. Jeden klucz do wszystkich bram, szlabanów czy domofonów. Aplikacja na smartfonie zostanie udostępniona służbom ratowniczym działającym na terenie miasta. Kto bierze udział w projekcie? Dwanaście podmiotów: trzy szkoły podstawowe, Miejski Zakład Zieleni, Dróg i Ochrony Środowiska, Regionalne Centrum Kultury, Urząd Miasta, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, Zarząd Portu Morskiego oraz lokalne służby: pogotowie, policja i straż pożarna. Czego oczekujemy od uczestników? Wskazania szlabanów i bram, które są wyposażone w elektryczny mechanizm otwierania „na pilota” oraz dostępu do nich w celu zainstalowania „sterownika”, który pozwoli otworzyć szlaban lub bramę służbom w przypadku zagrożenia. Uczestnicy wskazali jedenaście takich urządzeń. Co dalej? Firma Caruma, która jest partnerem projektu dostarczy technologię Blockchain i zintegruje wskazane szlabany w jeden inteligentny system. Następnie każda ze służb ratowniczych otrzyma specjalny klucz dostępowy, który umożliwił im otwieranie szlabanów i bram podczas wystąpienia zagrożenia. Obecnie system jest nadzorowany przez Urząd Miasta Kołobrzeg i jest pełni monitorowany, a każde otwarcie szlabanu lub bramy jest rejestrowane.
OPIS KORZYŚCI WYNIKAJĄCYCH Z WDROŻENIA PROJEKTU
Wdrożone rozwiązanie znacząco poprawi system otwierania bram, szlabanów czy domofonów zapewniając wygodną aplikację zainstalowaną na telefonach służb ratowniczych. Natychmiastowy dostęp, bezpieczeństwo, dzielenie się dostępem, obsługę dla wielu producentów bram. Dzięki wdrożonemu projektowi znacznie usprawniliśmy otwieranie szlabanów, bramek czy barier w mieście czyniąc je bardziej inteligentnymi i bezpiecznymi na miarę XXI wieku.
W dzisiejszym spotkaniu udział wzięli: prezydent miasta pani Anna Mieczkowska, prezes firmy Caruma pan Maciej Bułakowski oraz przedstawiciele służb: Policji, Straży Pożarnej i Pogotowia Ratunkowego.