W lutym 2020 roku Miasto Kołobrzeg zainicjowało proces prac nad Strategią Smart City miasta Kołobrzeg.
Pierwszy etap prac polegał na zdiagnozowaniu problemów i potencjałów miasta. Przeprowadzone zostały analizy i zrealizowane wywiady telefoniczne oraz badania warsztatowe dotyczące problemów i wyzwań dla rozwoju miasta z przedsiębiorcami oraz radnymi Rady Miasta Kołobrzeg, przedstawicielami instytucji publicznych oraz organizacji pozarządowych oraz z lokalnymi liderami, środowiskami seniorskimi, osobami młodymi, przedstawicielami rad osiedli i edukacji.
Wszystkim uczestnikom spotkań warsztatowych oraz biorącym udział w badaniach telefonicznych na przełomie lipca i sierpnia, serdecznie dziękujemy za wkład w prace nad diagnozą.
W oparciu o wspomniane powyżej badania oraz zebrane szczegółowe dane na temat miasta o charakterze statystycznym przygotowano PODSUMOWANIE DIAGNOSTYCZNE które zostało poddane dyskusji w gronie pracowników Urzędu Miasta i jednostek publicznych.
Kolejnym krokiem w pracy nad zdefiniowaniem kluczowych dla dalszego rozwoju miasta wyzwań były warsztaty diagnostyczne z pracownikami sfery publicznej. W trakcie warsztatów poddano dogłębnej dyskusji uzyskane WYNIKI BADAŃ.
Na tej bazie powstał projekt DIAGNOZY STRATEGICZNEJ UWARUNKOWAŃ ROZWOJOWYCH zawierający m.in. analizę SWOT , w której ujęto mocne i słabe strony miasta oraz przyszłe szanse i zagrożenia dla jego rozwoju.
Warsztaty pozwoliły zidentyfikować główne wyzwania rozwoju miasta. Ustalono, że w perspektywie strategicznej należy odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
- Jak przełamać monokulturę gospodarczą i rozwinąć inne branże w mieście, jednocześnie wykorzystując potencjał portu w Kołobrzegu?
- Jak wzmacniać główną specjalizację miasta przy widocznym już dziś deficycie kadr, małej innowacyjności branży turystyczno-uzdrowiskowej?
- Jak rozwijać się w sposób zrównoważony w odniesieniu do środowiska i kurczących się zasobów naturalnych?
- Jak poprawić atrakcyjność Kołobrzegu jako miejsca dobrego do życia dla różnych grup wiekowych (zatrzymanie i przyciąganie młodych, polityka senioralna)?
- Jak rozwiązać problemy komunikacyjne miasta (nadmiar samochodów, brak miejsc parkingowych, rola komunikacji publicznej, rola komunikacji kolejowej, wodnej, rowerowej)?
- Jak usprawniać zarządzanie miastem oraz w jaki sposób wspierać rozwój społeczeństwa obywatelskiego i aktywności społecznej mieszkańców?
Dalszy etap prac przewiduje definiowanie głównych założeń rozwoju miasta dla nachodzącej perspektywy strategicznej – w formie wizji oraz celów rozwoju miasta. W tym celu w dniu 27 sierpnia ogłoszono konsultacje społeczne dotyczące etapu planistycznego dla Strategii - określenie kierunków rozwoju, wizji oraz głównych zadań.
Wszelkie informacje dotyczące prac nad dokumentem oraz pozostałe dokumenty (raporty z badań, analizy itp. po ich opracowaniu) będą zamieszczane w BIP Urzędu Miasta Kołobrzeg oraz na stronie http://www.gis.kolobrzeg.pl
Strategia Smart City miasta Kołobrzeg powstaje w ramach Projektu "KOŁOBRZEG. HUMAN, PART and SPACE" współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014 - 2020, numer umowy: DPT/BDG-II/POPT/95/19 z dnia 11 czerwca 2019 r.